maanantai 26. lokakuuta 2009

Tim Hortons

Hienot brandit sykähdyttävät aina. Siksi tämä teksti keskittyy Tim Hortonsin kehumiseen. Opimme näin kaikki ainakin jotain kanadalaisuudesta.

Suomalaiset ovat ylpeitä Nokian puhelimista ja Jari Kurrista. Eli kännyköistä, joita luullaan japanilaisiksi ja jääkiekkoilijasta, jota ei tunneta Suomen tai Kanadan ulkopuolella. Noh mutta ei sen väliä. Osataan nimittäin täälläkin olla ylpeitä asioista, jotka ovat toisella puolen maailmaa tuntemattomia.  Tarkoitan tässä tietenkin Tim Hortonsia, kanadalaista kahvila-/pikaruokaketjua.

Mitä tulee yrityksiin, niin nämä jokaisessa kadunkulmassa seisovat ravintolat ovat Canadian Tiren lisäksi yksi kanadalaisten suurimmista ylpeyden aiheista. Tim Hortons pyörittää vuositasolla reilua kahden miljardin liikevaihtoa ja hallitsee suvereenisti Kanadan pikaruokamarkkinoita. Erityisen tunnettu Tim Hortons on kahvista ja leivonnaisistaan, mutta kiilaa lyödään esim. mäkkärin rattaisiin patongeilla ja muilla kulinaristisilla herkuilla. Yritys hallitsee Kanadan kahvimarkkinoista kevyttä 70% siivua ja kaupungilla pyörivien ihmisten kädestä löytyvä Tim Hortonsin kahvimuki onkin ylivoimaisesti näkyvin osa kanadalaista identiteettiä.

Ja katsokaa nyt sitä, jumantsuigula! Onhan se nyt todella tyylikäs kahvimuki! Ja mikä parasta, firma on timangia myös taloudellisten tunnuslukujen valossa. Vaikka kasvutavoitteista viime vuonna jäätiinkin (meikähän kuulostaa ihan siltä, että olisin töissä täällä), oli tulos yleisesti ottaen hyvä. Yli kahden miljardin liikevaihdosta viivan alle jäi noin 300 miljoonan nettotulos, ja myös suhteelliset tunnusluvut ovat varsin makiat. Sijoitetun pääoman tuotto huitelee siellä 30% hujakoilla, joten kyllä kelpaa! Siellä on varmaan ihan helkkarin kivaa olla töissäkin. Ja kaikille pikkuisille kotiekonomeille tiedoksi, että ei nyt jakseta itkeä ROI:hin mahdollisesti liittyvistä huonoista puolista, jotka kyseenalaistavat sen käytön. EVAa en tätä blogia varten sentään viitsinyt laskea, jätin sen teille. Tilinpäätös ja vuosikertomus tässä. Mukavan yleiskäsityksen saa tilinpäätöksen sivulta 43. Olkaa hyvät, saa suorittaa. Kertokaa, jos löytyi jotain katastrofaalista. Ei voi löytyä, koska toimitusjohtajakin on kunnon isäntä.

Menin sitten tässä fanituksen huumassa lukemaan tosiaan tuota tilinpäätöstäkin, ja minä en edes juo kahvia. Pikkasen on kanisteri sekaisin. Mutta niin sietää ollakin. Tim Hortonsia tulee ikävä, sitten kun Kanada jää taakse. Suosittelen muuten klikkaamaan tuota linkkiä, sillä jopa Tim Hortonsin mainokset rokkaavat. Isosti. Piste.

1 kommentti:

  1. Jep, Tim Hortonsia tuli ainakin itsellä ikävä kun lähes vuosi sitten palasin Torontosta vaihtarisyksyn jälkeen kotiin :)

    VastaaPoista